top of page

ITINERARI

El Pla del Mosorro.

Votos Vilafranca - Web-265.jpg

La ruta que es descriu a continuació recorre un extens pla situat entre els 1.160 i 1.180 metres d'altitud, en un terreny de roca calcària, amb escassa profunditat de sòl i molta pedra: el “Pla de Mosorro”.

Dos grans serres ho envolten: a l'oest la Serra Brusca (1.431 metres), i al sud-est la Serra Negra (1.304 metres). Al sud està el “Pla de Dalt”; al nord i nord-est limita amb dos barrancs, el de les Teixiries i el de les Cuevas del Forcall; i al nord-oest, es troba el “Bovalar”.

El “Pla de Mossorro” és un paratge molt transformat per l'acció de l'home, atés que hi ha un gran nombre de construccions de la pedra en sec, d'un excepcional valor sociocultural. En poc espai es pot veure multitud de parets de pedra en sec que dividixen les diferents propietats; refugis per als pastors o “cassets de pastor”, de diverses formes i grandàries; corrals per als animals; comptadors; pous per a arreplegar l'aigua; assagadors en els quals, probablement, ens trobem amb un pastor i el seu ramat que ens explicarà com des de fa segles es traslladen el bestiar per estos camins infinits; etc. En conjunt, es tracta d'un museu etnològic a l'aire lliure del patrimoni de la pedra en sec.

Durant la Tercera Guerra Carlista (1872 – 1876), en este lloc es va lliurar una important batalla entre les tropes liderades pel famós general Cabrera i l'exercite liberal partidari d'Isabel II; concretament, la que va succeir el 29 de juny de 1875, que va suposar la derrota carlista de Cucala, Villalaín i Dorregaray davant les tropes dels liberals Dorregaray i Villaviciosa.

NOTA: El “Pla de Mosorro” està situat a uns 5 quilòmetres al sud de Vilafranca. Per a accedir a este paratge i fer la ruta a peu, haurem d'agafar el cotxe. Des de la Plaça Don Blasco, prendrem l'Avinguda del Losar fins a arribar a la bifurcació d'esta. Des d'allí girarem a l'esquerra per a agafar un carrer perpendicular a la citada avinguda, la “del Pilar”, que després de fer un gir ens situarà en una adreça que no variarà fins a arribar, mitjançant una llarga diagonal, al llit del Barranc de la Teixiria.

Creuarem el barranc i seguirem per la pista enquitranada, que passarà al costat d'una font coneguda com “els Bassis de Colom”; pel centre d'un excel·lent bosc de roure valencià, conegut com “la Pineda del Calb”; per davant d'un mirador natural amb unes excel·lents vistes panoràmiques de Vilafranca; al costat de la capelleta i bassa de “la Trinitat”; etc. Continuarem per esta pista asfaltada fins a arribar a un encreuament en el qual prendrem el camí de l'esquerra, també pavimentada. Seguint esta pista en tot moment arribarem a la zona en la qual comença la ruta.

"... refugis per als pastors o “casetes de pastor”, de diverses formes i grandàries..."