Turisme Vilafranca

La senda que es descriu a continuació recorre un extens pla situat entre els 1.160 i 1.180 metres d’altitud, en un terreny de roca calcària, amb escassa profunditat de sòl i molta pedra: el Pla de Mosorro.

Dos grans serres el rodegen: a l’oest la Serra Brusca (1.431 metres), i al sud-est la Serra Negra (1.304 metres). Al sud està el Pla de Dalt; al nord i nord-est limita amb dos barrancs, el de la Teuleria i el de les Coves del Forcall; i al nord-oest, es troba el Bovalar.

El Pla de Mosorro és un paratge molt transformat per l’acció de l’home, atès que hi ha un gran nombre de construccions de la pedra en sec, d’un excepcional valor sociocultural. En poc espai es pot veure multitud de parets de pedra en sec que divideixen les diferents propietats; refugis per als pastors o casetes de pastor, de diverses formes i grandàries; corrals per als animals; comptadors; pous per a arreplegar l’aigua; assagadors en els que, tal vegada, ens trobem amb un pastor i el seu ramat que ens explicarà com des de fa segles es traslladen els ramats per aquestos camins infinits; etc. En conjunt, es tracta d’un museu etnològic a l’aire lliure del patrimoni de la pedra en sec.

Durant la Tercera Guerra Carlina (1.872 – 1.876), en aquest paratge tingué lloc una important batalla entre les tropes liderades pel famós general Cabrera i l’exèrcit liberal partidari d’Isabel II; concretament, la que va succeir el 29 de juny de 1875, que va suposar la derrota carlina de Cucala, Villalaín i Dorregaray davant de les tropes dels liberals Jovellar i Villaviciosa.

NOTA: El Pla de Mosorro està situat a uns 5 quilòmetres al sud de Vilafranca. Per tal d’accedir a aquest paratge i fer la ruta a peu, haurem d’agafar el cotxe. Des de la Plaça d’En Blasc, prendrem l’Avinguda del Llosar fins arribar a la bifurcació de la mateixa. Des d’allí girarem a l’esquerra per a agafar un carrer perpendicular a l’esmentada avinguda, el Carrer del Pilar, que després de fer un gir ens situarà en una direcció que no variarà fins arribar, per mitjà d’una llarga diagonal, al llit del Barranc de la Teuleria.

Creuarem el barranc i seguirem per la pista enquitranada, que passarà junt a una font coneguda com els “Bassis de Colom”; pel centre d’un excel·lent bosc de roure valencià, conegut com la “Pineda del Calvo”; per davant d’un mirador natural amb unes excel·lents vistes panoràmiques de Vilafranca; junt a la capelleta i bassa de la Trinitat; etc. Continuarem per esta pista asfaltada fins a arribar a un encreuament en què prendrem el camí de l’esquerra, també pavimentada. Seguint aquesta pista en tot moment arribarem a la zona en què comença la ruta.